RPA in het onderwijs

Eind 2019 was Tacstone de trotse winnaar van een UiPath Global Award voor het democratiseren van het RPA gedachtegoed. Dat “democratiseren” van RPA hield ongeveer in dat wij een groot deel van onze tijd actief bezig zijn om uit te leggen wat RPA precies is, hoe het werkt, wat de toepassingsmogelijkheden zijn en hoe het ons werk en ons leven kan veranderen. In 2020 zijn we hier volop mee doorgegaan. Enerzijds omdat het nog steeds hard nodig is, we merken dat heel veel mensen nog weinig inzicht hebben in de mogelijkheden van deze nieuwe technologie. Anderzijds ook omdat het gewoon heel leuk is om te doen. Uiteraard bij en voor onze nieuwe klanten, maar óók in het onderwijs.

Ook in 2020 hebben onze RPA Developers en RPA Consultants weer talloze gastcolleges, workshops en webinars mogen verzorgen voor diverse onderwijsinstellingen. Hoofdzakelijk in het HBO en universitaire onderwijs, bijvoorbeeld een gastcollege voor een studenten Finance, Tax & Legal aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. En onlangs nog door Ebert Knol, alumnus van de Rotterdam School of Management (RSM), een gastcollege aan deze instelling voor studenten van de master Strategic Entrepreneurship. Voor studenten van HBO en Universiteit hebbenwe ook in 2020 weer een aantal stageplaatsen aangeboden en ook dit jaar is weer een aantal studenten intern opgeleid tot gecertificeerd UiPath RPA developer.

Kortgeleden zijn we óók in het MBO aan de slag gegaan met RPA via een samenwerking met de Stichting Praktijk Leren (SPL). Via deze samenwerking streven we ernaar om ICT docenten in het MBO onderwijs een RPA introductietraining te bieden, zodat zij vervolgens hun studenten over dit onderwerp les kunnen geven. En dat is hard nodig, want ook voor de toekomstige afstudeerders en schoolverlaters zijn RPA, hyperautomation, artificial intelligence en machine learning ontwikkelingen die zeer relevant zullen zijn voor hun werk en in hun leven.

Een interessante “bijvangst” van onze investeringen in het onderwijs is de mogelijkheid die ontstaat om RPA toe te passen binnen de onderwijsinstellingen zelf. Het is daarbij vooral erg leuk als (ex) studenten van een onderwijsinstelling, inmiddels in dienst bij Tacstone als RPA Developer, ingezet kunnen worden om robotscripts te ontwikkelen die de werkprocessen in zo’n instelling automatiseren. Deze processen, denk bijvoorbeeld aan het afhandelen van inschrijvingen van studenten of het opvragen van tentamenresultaten, zijn vaak heel herkenbaar voor deze jonge RPA Developers. Zo lopen er nu bijvoorbeeld projecten bij onder andere het ROC van Amsterdam, de Hogeschool van Amsterdam en de Universiteit van Amsterdam.